nedeľa 5. marca 2017

Nemáš laser, nemáš pravdu

Geodet mi zameral aj výškový bod na pozemku, že od neho si odpočítam ďalšie výšky, napr. základovú dosku. No ale ako? "Logicky" som to skúšal s vodováhou, metrom, šnúrkou a rovnou latou. Celkom spokojný s prvým rohom domu, som zameral aj druhý, no vzdialený 15 metrov. To sa mi už nepáčilo, musela danou metódou vzniknúť chyba. Geodet spomínal niečo, že "to zameriate len nivelákom". Lenže taký niveláčik stojí cez 1000€! Po chvíli googlenia som však zistil, že dnes existujú samonivelačné čiarové a bodové lasery pre smrteľníkov. Po porovnaní parametrov vyhral Bosch Pro GCL 2-15.
Samonivelačný laser Bosch Pro GCL 2-15
Má chybu merania len 3mm na 10m, čo je najlepší pomer cena/presnosť. No ale 123€! Aj s poštou a otočným stojanom. Šetril som, mal som kúpiť aj so statívom (+30e). Dokúpim neskôr. Hor sa hrať s novou hračkou a čuduj sa, chyba merania na 15-tich metroch rovných 175mm. Tomu vravím dobrá investícia. Dom veruže krivý nebude.
krásne odhalil chybu merania - 175mm
Takže sme pomerali všetky rohy domu, krásne všetko zrovnali a dnes sme aj zamerali skutočné výšky pozemku v mieste základov. Chyba voči výkresu bola max 370 mm. Teším sa, lebo som si v 3D modeli pripravil hĺbky výkopov presne ako budú v skutočnosti, maximálne optimalizované. Dnešné dostupné metódy merania a 3D modelovania umožňujú predísť chybám a zbytočnému predimenzovaniu konštrukcií. V konečnom dôsledku to znamená kopu ušetrených €.
"pán domáci" s novou hračkou



4 komentáre:

  1. 175 mm chyba na pätnástich metroch je dobré? či som to zle pochopil? 17,5cm sa mi vidí riadna odchýlka

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To je práveže riadna chyba, ktorú som vďaka laseru odhalil.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja laser používam doma prakticky stále. Napríklad teraz som vešiel obrazy a tiež som si robil rovinu cez laserové pravítko. Pretože predsa len, čo sa budeme rozprávať, je to najpohodlnejší variant toho, ako si tú presnú rovinu namerať. Okrem toho vám to laser ukazuje počas celého pracovného úkonu, nemusíte čmárať na stenu a ja neviem, čo ešte.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tak v tomto maximálne súhlasím. Ja celý život hovorím, že dvakrát meraj a raz rež. Jednoducho radšej si vec trikrát skontrolujem, premeriam a premyslím, než aby som potom niečo prerábal. Napríklad keď som vymýšľal miesto pre Kúpacia kaďa s pieckou, tak som to fakt vyvažoval do niveláka, že takú rovinu podľa mňa nemáme ani doma v kúpeľni. :)

    OdpovedaťOdstrániť